Вигоряння — серйозна проблема, яка торкається співробітників різних галузей та сфер діяльності. Це стан, у якому витрати енергії сильно перевершують її відновлення, що призводить до фізичного та емоційного виснаження.
У статті ми поговоримо про причини та перші ознаки вигоряння співробітників, розберемо — як вигоряння негативно позначається на роботі, і як можна йому запобігти.
Від чого виникає вигоряння?
Імовірність розвитку вигоряння залежить від кваліфікації чи досвіду роботи співробітників. Вигоряння може виникнути як у досвідченого підприємця, так і у співробітника, який тільки розпочав свою кар’єру. Вигоряння – це результат постійного стресу на роботі. Тому причини його появи завжди криються в якійсь робочій проблемі. Насамперед, вигоряння пов’язане з емоційним та фізичним навантаженням.
Основними причинами вигоряння на роботі можуть бути:
1. Відсутність визнання з боку керівництва та колег.
Нікому не подобається думати, що він працює намарно, виконуючи дії, які ніхто не помічає. Невизнання заслуг та байдужість до роботи демотивує розвиватися та покращувати свої навички.
2. Дисбаланс між роботою та особистим життям.
Коли робота займає більшу частину часу, виникає дисбаланс. Він може проявлятися по-різному: помилки, напружені стосунки з колегами, занепад сил та енергії, а також професійне вигоряння. Щоб мати бажання розвиватися та ефективно працювати, потрібно підтримувати рівновагу – work-life balance.
3. Монотонність та одноманітність роботи.
Постійна одноманітність у роботі призводить до моральної втоми та апатії. Це підвищує цинізм співробітника і позначається його мотивації.
4. Висока завантаженість та часті овертайми.
Жорсткі дедлайни та постійні овертайми викликають стрес. Це призводить до емоційного виснаження та серйозних наслідків для здоров’я.
5. Токсичні відносини у колективі — часті конфлікти та постійний тиск.
Токсичність, буллінг та неповажне ставлення у колективі отруюють робочу атмосферу та загальний настрій. Це сприяє емоційному вигорянню та бажанню ізолюватися.
6. Високий рівень конкуренції між працівниками.
Конкуренція стимулює працювати краще. Але надмірне суперництво може перерости в особисту неприязнь до лідерів та постійних з’ясувань відносин. Це погано позначається на моральному стані співробітників і тим самим викликає вигоряння.
7. Нестача похвали від керівника – відсутність заохочень.
Коли співробітник не бачить, що його робота корисна і цінна для компанії, у нього зникає мотивація ефективно працювати.
8. Тиск із боку керівника.
Відсутність підтримки та регулярний тиск начальника викликає стрес та почуття пригніченості. Якщо це триває регулярно, велика ймовірність того, що співробітник вигорить і незабаром звільниться.
9. Незадоволеність зарплатою.
Оплата праці має відповідати тій роботі, яку виконує співробітник. Якщо він віддає компанії набагато більше, ніж отримує натомість – рано чи пізно, це переросте у вигоряння.
Вигоряння розвивається поступово, тому важливо його виявити ще на ранніх стадіях розвитку. Як і будь-яка хвороба, вигоряння має свої ознаки, на які потрібно відразу ж звернути увагу, щоб не допустити серйозних проблем психологічного та фізичного характеру.
Ознаки, на які варто звернути увагу:
- Постійна втома та емоційна нестабільність;
- Віддалення від колективу;
- Часта дратівливість;
- Втрата інтересу до роботи;
- Зниження продуктивності та погіршення результатів;
- Погіршення відносин із колегами – раптова агресія, хвороблива реакція на критику;
- Обговорення між колегами виключно негативної інформації;
- Відсутність ініціативи, байдужість до того, що відбувається;
- Цинізм по відношенню до колег та клієнтів;
- Бажання піти у відпустку власним коштом;
- Бажання звільнитися.
Як вигоряння впливає на роботу
1. Співробітник ізолює себе від команди
Коли співробітник відчуває емоційне вигоряння, він стає цинічним і байдужим до того, що відбувається. Такий співробітник поступово ізолюється від колег, ігноруючи існування командної роботи. Він починає все частіше пропускати корпоративи, ігнорувати будь-які ідеї для тімбілдінгів. Все, що його пов’язує із роботою — це зарплата.
2. Співробітник уникає комунікації
Співробітник не любить зайвої комунікації. Імовірність того, що він підійде до керівника чи колеги, щоб запитати поради чи обговорити робочі моменти — дуже низька. Швидше за все такий співробітник самостійно у всьому розбиратиметься, навіть якщо на це піде багато часу.
3. Погіршується ефективність роботи
Співробітники, що вигоряють, втрачають інтерес до своєї роботи — всі дії виконуються на автоматі, без почуттів та емоцій. Такі співробітники відчувають постійну втому, через що їхня продуктивність знижується. Це призводить до зменшення ефективності та погіршення результатів.
4. Співробітник звільняється
Коли співробітники вигоряють, вони продовжують працювати в компанії, але вже не так ефективно. Якщо пустити все на самоплив і вчасно не вжити заходів, незабаром такий працівник просто звільниться. Для компаній це може обернутися втратою цінного фахівця. Крім цього, це додаткові витрати часу на пошуки потрібного кандидата, його адаптацію та навчання.
Небагато досліджень
Ми провели опитування серед HR-спільноти на тему вигоряння співробітників. Що визначили, так це те, що 36% опитаних не ініціюють жодних дій, і внаслідок вигоряння втратили низку цінних співробітників. 64% респондентів вказали на те, що їм не байдужа доля їхніх співробітників та поділилися заходами, які роблять компанії для запобігання вигорянню працівників. Про ці та інші методи боротьби з вигорянням читайте далі у статті.
Повний звіт можна завантажити тут
Також, ми знайшли кілька digital рішень для HR, які допомагають відстежувати вигоряння співробітників та вчасно реагувати на проблему. У списку Yva.ai, системи обліку та аналізу робочого часу: CrocoTime, AtTrack by RomDo, TimeDoctor та аналоги. Рішення є, потрібно лише вибрати той продукт, який допоможе вирішити ваше завдання.
Як боротися з вигорянням:
- Заохочуйте та мотивуйте активних співробітників. Не сваріть співробітників за помилки, а покажіть їм зони для покращення. Зацікавте співробітників робити свою роботу краще, не вдаючись до покарань;
- Поступово розподіляйте навантаження між співробітниками. Перегляньте список завдань та завантаженість кожного працівника. Слідкуйте, щоб вони регулярно ходили у відпустку та не брали надто багато завдань;
- Всі люди потребують розуміння та співчуття. Будьте уважні до своїх співробітників та проявляйте емпатію. Це допоможе побудувати дружні стосунки у колективі, і навіть сформувати позитивну культуру спілкування;
- Проводьте регулярні опитування, one-to-one зустрічі з метою виявити проблеми та стресові ситуації, виміряти виснаження, емоційну відстороненість, конфліктність тощо;
- Спільний відпочинок дуже важливий для підтримки командного духу та здорових взаємин у команді. Зробіть регулярними виїзди на природу, спільне відвідування закладів, походи до кінотеатрів тощо;
- Заохочуйте командну роботу та загальну відповідальність. Коли люди працюють разом і підтримують один одного, навантаження стає меншим, і проблеми здаються меншими;
- Створіть ідеальне середовище, яке буде максимально комфортним і привабливим. Простежте, щоб кожен мав своє просторе, зручне робоче місце з хорошим освітленням і необхідною технікою. Також, не варто забувати про місце для відпочинку – це має бути затишне місце, де співробітники зможуть розслабитися і на якийсь час відволіктися від робочої суєти і шуму;
- Давайте співробітникам різнопланові робочі завдання, чергуйте завдання, що потребують рутини та креативності. Це допоможе уникнути монотонності у роботі;
- Дуже важливо налаштувати внутрішню та зовнішню комунікацію зі співробітниками. Обговорюйте перспективи розвитку співробітників у компанії – кар’єру, можливість підвищення посади тощо. Не забувайте обговорювати зі співробітниками перспективи розвитку компанії, і те, як їхня робота на це впливає. Співробітники повинні розуміти цінність свого внеску для компанії;
- Якщо ж ви зіткнулися з яскравими симптомами вигоряння у цінного співробітника, можливо, варто вдатися до саббатікал. Це тайм-аут, відпустка від кількох місяців до року із збереженням посади. А іноді й зарплати, у повному чи частковому обсязі.
Висновок
Порада для співробітників: дослухайтеся до себе. Якщо робота перестала приносити задоволення — шукайте причини та методи вирішення. Якщо проблему не вдається вирішити самостійно, не бійтеся просити допомоги у керівника. Головне – не мовчати і не пускати все на самоплив. Кожен з нас має речі, які приносять радість. Складіть такий список і робіть коли поганий настрій і немає сил.
Залишити відповідь